Wat is marketing?

streepje-bl
Marketing zijn alle mogelijke manieren, technieken en kanalen die je kunt inzetten om iets (een product of dienst) naar een markt te brengen. Het is dus meer dan reclame en véél meer dan online. Voordat je aan reclame (de boodschap) of aan kanalen om je markt te bereiken, toe bent, gaat aan succesvolle marketing een grote dosis strategie, (concurrentie) onderzoek, merkbeleving, positionering en testen vooraf.

Essentieel om de juiste voorwaarden te creëren om bureaus of creatieve teams doeltreffend aan het werk te kunnen zetten. Het creatieve voorwerk, voordat de uitvoerende creatievelingen aan de slag gaan. En dat creatieve voorwerk geeft mij na 37 jaar, nog steeds een kick. Van het kiezen van de juiste positionering tot het vieren van het succes. Het doelpunt maken dat volgens de strategie moest komen!

Is marketing nodig?

Niet elk product of dienst is even bekend bij de mogelijke gebruikers. Ongeacht of dat nu consumenten zijn (B to C) of bedrijven (B to B). Er “gewoon zijn” is lang niet altijd voldoende om op te vallen. Daarnaast helpt marketing je na te denken over positionering, concurrentie, sterkte en zwakte, strategie, product claim en communicatieplatform. En omdat de meeste producten en diensten verre van uniek zijn, is nadenken en kiezen, van het grootste belang.

Wat wil je bereiken?

Meer verkopen, een groter marktaandeel, een onderscheidende positie op een volwassen markt? Dan is een goed marketing advies de eerste stap. Ik heb in mijn 37-jarige loopbaan al heel wat marketing adviezen mogen uitbrengen en begeleiden naar een markt introductie. De kanalen en mogelijkheden zijn in die jaren sterk uitgebreid, maar de kunst om de kooplust te stimuleren is in de kern niet anders geworden. Zolang uw doelgroep mensen zijn die beslissingen moeten nemen, wel of niet kopen, is scoren op die menselijke attitude, de beste voorzet.

Goede wijn behoeft geen krans.

En zo kunnen we er nog wel wat oude wijsheden bij leveren. Maar vroeger is verleden tijd. Toen was de beslisser, consument of ondernemer, beperkt in zijn mogelijkheden, tijd en plaats. Daarom is marketing een “uitvinding” van de 20e eeuw. Toen kranten, beurzen, vakbladen, radio en TV de massa gingen bereiken.

Een uitgelezen kans om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen. Maar door de nieuwe massamedia werd het mogelijk via enkele kanalen, een complete bevolking te bereiken. Nationaal en internationaal. Moest je wel eerst een goed distributienetwerk opbouwen of agentschappen.

Met de verdere introductie van het internet en de mogelijkheid om er producten te kunnen bekijken, vergelijken en kopen is er vooral voor de koper een krachtig medium bij gekomen. Je zou het een optimale transparantie kunnen noemen van de markt. In ieder geval van de aanbieders die zich online presenteren.

Uw klanten konden nog nooit zo eenvoudig aanbiedingen vergelijken, reviews lezen en world wide aankopen doen. Wie 20 jaar geleden de kattenbakvulling zonder winkelbezoek wilde aankopen, had een groot probleem en een paar pantoffels laten verzenden uit China, daar was geen denken aan. De huidige consument kan het, en doet het nu ook! En ook in de B to B is de markt veel transparanter geworden door de moderne media.

Hoe werkt dat dan met de oude marketing begrippen?

In de periode dat je fysieke beperkingen had om producten te vergelijken, waren aanbieders sterk product georiënteerd. Daar kwam nog bij dat, komende vanuit de beperking van de crisis en de Tweede Wereldoorlog, elke product beter was dan geen product. Waar je in de eerste jaren na de oorlog een bewijs van noodzakelijkheid nodig had om een auto te mogen kopen, veranderde die markt van een beperking naar een overvloed.

Die omstandigheid, dat niet de koper maar de aanbieder in the lead is, kom je nog maar zelden tegen. Vaak heeft het te maken met nieuwe ontwikkelingen (Tesla en de eerste full-elektrische auto) of bij schaarste zoals in de woningmarkt. Wie in de kleding, voeding of zakelijke dienstverlening zit, zal het op andere punten moeten winnen.

De meeste aanbieders moeten zich sterk in de klant verdiepen. Voor wie zijn we van waarde, welke argumenten doen er toe en hoe ontwikkelen we een preferentie? Zonder die afwegingen is verkoop een schot in het duister en is alleen de prijsstelling als optie nog over. De goedkoopste wint.

Je verdiepen in je klant of klanten, is het begin van het opbouwen van een klant relatie. Een waardevolle interactie tussen vraag en aanbod, aanbieder en koper. Maar o zo moeilijk om een goede plek te geven binnen de hele marketing. Want waar komen die klant-ervaringen binnen en hoe worden die doorgestuurd in de organisatie?

Toen de massamedia nog een groot bereik hadden, werden klantervaringen nauwelijks serieus genomen. De verkoop liep toch wel. Nu het concurrentieveld transparant is, de klant legio alternatieven heeft en de claim van de laagste prijs gemakkelijk te controleren is, moeten organisaties de klant weer serieus nemen. En daar valt nog veel te verbeteren.

Daarbij is meer nodig dan het obligate klantonderzoek. Ik moet de eerste feed back nog krijgen op mijn gemeende kritiek nadat ik een online aankoop deed. Doe ik volgende keer weer die moeite? Waar blijft de reactie? Blijkbaar zit de aanbieder niet met mijn probleem? Nou, dan koop ik volgende keer wel bij een ander! En elke keer als ik weer een uiting zie van die aanbieder, weet ik dat ze mij niet serieus nemen, dus dank u wel.

Uiteindelijk heeft alles dus met alles te maken. Laat daarom uw marketing ambities kritisch volgen door één deskundige die het overzicht houdt, de aansturing kan doen naar de verschillende uitvoerende partijen én die als professioneel aanspreekpunt, de doelstellingen en de uitgangspunten in de gaten houdt.

Oriënterende afspraak

Bel me (06-83444040) voor een eerste oriënterende afspraak of vul onderstaand formulier in.

We reserveren elk dan 2 uur van onze tijd (kosteloos) om te bespreken waar de mogelijkheden liggen.

Neem er 2 uur de tijd voor

streepje

En bespreek hoe Doelpunt voor uw organisatie kan scoren.

Bel: 06-83444040

Meer informatie