Interne én externe communicatie

De wonderlijke wereld van de franchise formule.

Het idee kwam uit het schildersbedrijf. Meer binding met de klanten door het aanbieden van meerjarig onderhoudscontracten. En als vervolg daarop gespreide betaling van alle werkzaamheden over de looptijd. Hiermee had de klant het voordeel dat het eerste grote onderhoud, niet gelijk tot hoge kosten leidt. Maar wie gaat dat financieren?

Een probleem waar meer schilders mee zaten en zo kwam de gedachte van een onderhoudssysteem in franchise formule. Deelnemende schildersbedrijven konden probleemloos meerjarig onderhoud aanbieden tegen een vaste prijs per maand. De franchisegever regelde dit met de huisbank en kreeg een eenmalige fee. Daarnaast betaalden de bedrijven een jaarbedrag.

Vervolgens ging de franchise gever aan de slag om de aangesloten schilders leads te leveren, die natuurlijk tot onderhoudscontracten moesten leiden. Maar dat gebeurde slechts in geringe mate. Lang niet voldoende om de franchise formule gezond te houden. Maar ook onvoldoende om de deelnemers tevreden te houden. Toch bleven ze lid?

Waar zat het lek?

Volgens de cijfers kon deelname aan de formule voor het schildersbedrijf niet uit. En toch bleven ze lid? Maar de fee was onvoldoende om de inspanningen van de franchise gever te dekken, die waren gebaseerd op een hogere conversie. De eenmalige fee over de contracten was een onontbeerlijk deel van het verdienmodel.

Mark Turksma ging op onderzoek uit en al snel werd duidelijk dat de schilders sneller een eenmalige opdracht scoorden, dan een meerjarig onderhoudscontract. Een eenmalige opdracht was prima voor de schilder, maar geen extra omzet voor de organisatie. Wat te doen?

Het verdienmodel omgooien gaf beperkingen. Een fee berekenen over eenmalige opdrachten zou een circus van checks geven. Mark Turksma stelde voor om een bijdrage in de marketing te gaan invoeren, gekoppeld aan het verzorgingsgebied van de deelnemer. Hierdoor ging de schilder meebetalen aan de leads die via de landelijke marketing werden gegenereerd. Goedkoper dan het zelf te doen en geen krampachtige zaken meer rond eenmalige opdrachten.

Na deze omstelling werd gewerkt aan een andere manier van leadopvolging die, op verzoek van de deelnemers, door de franchisegever werd opgepakt. Hierdoor steeg de conversie van lead naar onderhoudsopdrachten aanzienlijk.

Neem er 2 uur de tijd voor

streepje

En bespreek hoe Doelpunt voor uw organisatie kan scoren.

Bel: 06-83444040

Meer informatie