Communicatie analyse

Hoe een grote speler in de telecommunicatie, zichzelf in de weg zat.

Een wereldwijde organisatie op het gebied van mobiele telefonie zocht voor haar ontwikkelafdeling nieuw talent. Jonge technici om nieuwe toepassingen te bedenken. Na 11 maanden waren er nauwelijks kandidaten gevonden.

In een snel veranderende markt is dat fataal. Juist de ontwikkelafdeling moet goed draaien en jong toptalent is daarbij onontbeerlijk.

Waar lag het aan?

Mark Turksma stelde die vraag als eerste. Er volgde een serie argumenten die de aantrekkelijkheid van de baan onderstreepten. Lekker pionieren, samen met collega’s die hun sporen al verdiend hadden en werken binnen een wereldwijde organisatie met contacten over de hele wereld. Een baan met weinig beperkingen en veel uitdagingen.

Toch “beet” de doelgroep niet.

De afdeling werd door Mark Turksma onder de loep genomen. Met behulp van de Mental Preference methode werd een scan gemaakt van de medewerkers. Daarnaast werd er een scan gemaakt van de afdeling. Hieruit bleek dat de medewerkers geen superhelden waren, maar mensen zoals u en ik, met hun kennis én hun hobby’s.

De afdeling bleek veel meer de sfeer van een start-up te hebben, dan een strikt geheime afdeling van een multinational. Deze twee bevindingen werden meegenomen in de analyse van de doelgroep.

Jonge afstuderende technici of techneuten die in hun eerste baan zitten zouden geïnteresseerd moeten zijn. Maar ze reageerden nauwelijks. Hoe kijken ze tegen een multinational aan? Hier bleek een probleem te liggen. Veel jongeren dachten hier nog niet aan toe te zijn. Daarnaast was er geen duidelijk beeld van de werkzaamheden en de sfeer op de afdeling.

De doelgroep interpreteerde de argumenten van de organisatie totaal anders. Het werkte afschrikkend en veel kandidaten voelden zich niet goed genoeg. Vervolgens werden deze bevindingen verwerkt in een nieuwe wervingscampagne. Het persoonlijke en de kleinschaligheid van de afdeling, binnen de multinational, kregen meer de aandacht.

Met OV-campagnes en billboards in de TU-steden werden jongeren met een technische opleiding of baan opgeroepen te kijken op een speciale site. Hier werd de afdeling gepresenteerd door middel van een drietal medewerkers. Hun werk werd gespiegeld aan hun hobby, waardoor het geheel laagdrempelig werd.

Ook de “eigen” positie van de afdeling, binnen de multinational kreeg ruime aandacht. Maar wel werd duidelijk gemaakt dat hun vindingen worden toegepast van Tokio tot San Francisco. Zo werd een wereldwijde organisatie een uitdaging in plaats van een schrikbeeld. Er reageerden ruim 46 personen en binnen 4 maanden waren alle functies, ingevuld.

Neem er 2 uur de tijd voor

streepje

En bespreek hoe Doelpunt voor uw organisatie kan scoren.

Bel: 06-83444040

Meer informatie